Ἄγγελοι φύλακες.
Ὁσίου Θεοδώρου τοῦ Στουδίτου
Ἡ ἄποψη αὐτὴ στηρίχθηκε σὲ διάφορα χωρία τῆς Παλαιᾶς καὶ τῆς Καινῆς Διαθήκης , ὅπως στὸ Δευτερονόμιο ( 32:8 ) :
«Ὄτε διεμέριζεν ὁ Ὕψιστος ἔθνη ,…..ἔστησεν ὅρια ἐθνῶν κατὰ ἀριθμὸν ἀγγέλων Θεοῦ», στὴν ὅραση τοῦ Δανιὴλ ( 10:13 , 10:20-21 ) καὶ στὴν Ἀποκάλυψη ( 9:14 ) , ὅπου , σύμφωνα μὲ τὴν ἑρμηνεία τοῦ Ἁγίου Ἰππολύτου ,οἱ τέσσερις ἄγγελοι ποὺ ἀναφέρονται στὸ χωρίο εἶναι οἱ φύλακες τῶν Περσῶν, τῶν Μήδων , τῶν Ἀσσυρίων καὶ τῶν Βαβυλωνίων
Φύλακας καὶ προστάτης τῶν Ἰουδαίων ἦταν , σύμφωνα μὲ πολλὲς πατερικὲς μαρτυρίες ὁ Ἀρχάγγελος Μιχαήλ, ποὺ μετὰ τὴν ἀποδοκιμασία τους καὶ τὸ διασκορπισμὸ τοὺς , ἀνέλαβε τὴν προστασία τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ .Φύλακες ἄγγελοι ἐπίσης ἀναφέρονται καὶ γιὰ τὶς πόλεις.
Γιὰ τοὺς φύλακες τῶν ἐθνῶν καὶ τῶν πόλεων ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος φέρνει μιὰ ὡραῖα εἰκόνα : Ὅπως , λέει , ἕνας ἰσχυρὸς βασιλιὰς ἐγκαθιστᾶ στρατεύματα στὶς διάφορες πόλεις, γιὰ νὰ τὶς προστατεύουν ἀπὸ τὶς βαρβαρικὲς ἐπιδρομὲς , ἔτσι καὶ ὁ Θεὸς ἔχει ἐγκαταστήσει στὶς κατοικημένες περιοχὲς στρατόπεδα ἀγγέλων , γιὰ νὰ ἀναχαιτίζουν τὶς ἐπιθέσεις τῶν ἄγριων δαιμόνων καὶ νὰ φρουροῦν τὴν εἰρήνη τῶν ἀνθρώπων.
Ἐκτὸς ἀπὸ τοὺς ἀγγέλους τῶν ἐθνῶν καὶ τῶν πόλεων , ὑπάρχουν ἀντίστοιχα καὶ ἄγγελοι στοὺς ὁποίους ὁ Θεὸς ἔχει διαπιστευθεῖ τὴν προστασία καὶ φροντίδα τῶν κατὰ τόπους Ἐκκλησιῶν . Ὁ Μέγας Βασίλειος καὶ ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος χαρακτηρίζουν αὐτοὺς τοὺς ἀγγέλους ὡς << ἐφόρους >> , δηλαδὴ ἐπόπτες τῶν Ἐκκλησιῶν .
Ὁ Ἅγιος Ἰππόλυτος σὲ κάποια ἀναφορά του στὴν Ἐκκλησία , τὴν παρομοιάζει μὲ καράβι ποὺ ἔχει ἄγρυπνο κυβερνήτη τὸ Χριστὸ καὶ ἔμπειρους ναῦτες τοὺς ἀγγέλους , «δὶ ὧν ἀεὶ κρατεῖται καὶ φρουρεῖται ἡ ἐκκλησία».
Ὁ Ἐρμᾶς στὸν «Ποιμένα» του παρομοιάζει τοὺς ἀγγέλους μὲ ἀμπελοφύλακες : Ὁ Θεὸς λέει , φύτεψε τὸ ἀμπέλι Του, δηλαδὴ δημιούργησε τὸ λαό Του καὶ ὅρισε τοὺς ἀγγέλους νὰ τὸ φυλᾶνε καὶ νὰ τὸ συντηροῦν .
Ἄγγελοι – φύλακες ἐπίσης προστατεύουν τοὺς ἱεροὺς ναοὺς καὶ ἰδιαίτερα τὰ μοναστήρια , ὅπου λατρεύεται ἀκατάπαυστα ὁ Θεὸς .